
/ 47

The Two Faces of Al Jazeera
by Oren Kessler

One of the principal beneficiaries of the Arab uprisings has been Al Jazeera televi-
 sion. Viewers are praising the English and Arabic channels’ comprehensive cov-
erage of the revolts while the Obama administration continues to court the net-

work as part of its signature foreign policy goal of improving ties with the Arab and
Muslim worlds.

On August 1, 2011, Al Jazeera English (AJE) began broadcasting to two million cable
subscribers in New York—the third major U.S. city to carry the station after Houston and
Washington, D.C.1 AJE’s gutsy, driven reporting—one commentator aptly commended
its “hustle”2—has won it friends in high places: Secretary of State Hillary Clinton lauded
the channel as “real news,”3 and Sen. John McCain (Republican, Ariz.) said he was “very
proud” of its handling of the so-called Arab Spring.4

Lost in the exuberance is the fact that a vast gulf still separates the channel’s English
iteration from the original Arabic, which fifteen years after its birth continues to inflame
Arab resentments in its promotion of anti-Americanism, Sunni sectarianism and, in recent
years, Islamism.

As AJE debuts in New York, many viewers who do not speak Arabic will presume the
station to be a direct or approximate translation of its parent network in Qatar.5 But to
appreciate what Al Jazeera English is, it is critical to remember just what it is not—even a
remote likeness of its Arabic-speaking progenitor.

Oren Kessler is Middle East affairs correspon-
dent for The Jerusalem Post.

FANNING THE FLAMES

In the aftermath of the 9/11 terrorist attacks,
Fouad Ajami traveled to Qatar to write a profile on
Al Jazeera Arabic (AJA) for The New York Times
Magazine. In the cover story “What the Muslim
World Is Watching,” he wrote, “Jazeera’s report-
ers see themselves as ‘anti-imperialists.’ Con-
vinced that the rulers of the Arab world have given
in to American might, these are broadcasters who

play to an Arab gallery whose political bitterness
they share—and feed.”6

Virtually all of the channel’s journalists, he
found, were either leftist, pan-Arab nationalists,
or Islamists. “Although Al Jazeera has sometimes
been hailed in the West for being an autonomous,

1  The New York Times, Aug. 1, 2011.
2  Robert D. Kaplan, “Why I Love Al Jazeera,” The Atlantic, Oct.
2009.
3  The Huffington Post, Mar. 18, 2011.
4  Politico (Arlington, Va.), May 17, 2011.
5  Judea Pearl, “A statement of observation concerning Al Jazeera,”
USA America’s Survival News (Owings, Md.), Feb. 23, 2011.
6  Fouad Ajami, “What the Muslim World Is Watching,” The
New York Times Magazine, Nov. 18, 2001.

Kessler: Al Jazeera



48 /  MIDDLE EAST QUARTERLY   WINTER 2012

Arabic news outlet, it would be a mistake to call it
a fair or responsible one,” he wrote. “Day in and
day out, Al Jazeera deliberately fans the flames of
Muslim outrage.”7

It was in the days after the 2001 attacks that
most Americans first encountered Al Jazeera
Arabic (the English offshoot was still five years
away) when the channel broadcast its first Osama

bin Laden tape, an admis-
sion of responsibility for
the slaughter. The clip
was the first of about ten
audio and video state-
ments AJA would broad-
cast of the al-Qaeda leader
over the same number of
years.8

In the wake of those
attacks, Ajami discov-

ered, bin Laden was Al Jazeera’s unchallenged
star: “The channel’s graphics assign him a lead
role: There is bin Laden seated on a mat, his
submachine gun on his lap; there is bin Laden on
horseback in Afghanistan, the brave knight of
the Arab world. A huge, glamorous poster of bin
Laden’s silhouette hangs in the background of
the main studio set.”9

In Afghanistan, Al Jazeera’s narrative was
roughly analogous to the Taliban’s: ill-equipped,
heroic Muslims overcoming the foreign invader
through sheer courage and faith. Taliban-embed-
ded reporters ended their broadcasts with the
sign-off “Islamic Republic of Afghanistan”—the
Islamist government’s official name for the coun-
try—while the U.S. war on terror was denied the
same treatment, identified instead as a campaign
against “what it calls terror.”10

Coverage in Iraq has been similar. Words like
“terror” and “insurgency” are rarely mentioned
with a straight face, usually replaced with “resis-
tance” or “struggle.” Suicide bombings against
U.S. troops are “commando attacks” or sometimes

even “paradise operations” while “War in Iraq”
is replaced by “War on Iraq.”11 Similarly, Israel’s
2008-09 Gaza offensive was branded “War on
Gaza” in both Arabic and English.12

In his 2004 state of the union address, Presi-
dent George W. Bush singled out Al Jazeera as a
source of “hateful propaganda” in the Arab world,
and then-defense secretary Donald Rumsfeld
blasted its war coverage as “propaganda,”13 “in-
excusably biased,”14 and “vicious.”15

“REAL NEWS”

Al Jazeera’s sympathetic coverage, in both
Arabic and English, of the past year’s Arab up-
heavals signaled to many that Americans may
finally let the network in from the cold.16 It was
a view the Obama administration—eager to
drain the bad blood of the Bush era—readily
encouraged.

“Al Jazeera has been the leader in that they
are literally changing people’s minds and atti-
tudes. And like it or hate it, it is really effec-
tive,” Secretary of State Clinton told the Sen-
ate Foreign Relations Committee in March. AJE,
she said, is “must watch, real journalism.”17

Dana Shell Smith—the first deputy assistant
secretary of state for international media en-
gagement and an Arabic speaker—described
Al Jazeera Arabic as a “really important media
entity” with which the administration has a “re-
ally great relationship.”18

The thaw has been bipartisan with Republi-
cans as wary as Democrats of slighting a network
riding a worldwide wave of popularity—AJE now
reaches a quarter of a billion people in 130 coun-

In Afghanistan,
Al Jazeera’s
narrative was
roughly
analogous to
the Taliban’s.

7  Ibid.
8  “Timeline: Messages from bin Laden,” Aljazeera.net, May 2,
2011.
9  Ajami, “What the Muslim World Is Watching.”
10  Ibid.

11  Judea Pearl, “Another perspective, or jihad TV?” The Inter-
national Herald Tribune, Jan. 17, 2007.
12  “War on Gaza,” labs.aljazeera.net/warongaza, accessed Aug.
30, 2011.
13  “Al Jazeera’s Global Gamble,” Pew Research Center’s Project
for Excellence in Journalism, Washington, D.C., Aug. 22, 2006.
14  Associated Press, Feb. 6, 2004.
15  The Sunday Times (London), Nov. 27, 2005.
16  Los Angeles Times, Feb. 7, 2011.
17  The Huffington Post, Mar. 18, 2011.
18  Politico, Apr. 17, 2011.



/ 49

tries19—and perceived as siding
with freedom and democracy
against dictatorship.20

“It’s like Rip Van Winkle—
you wake up and, my God, it’s a
different world,” said Tony
Burman, at the time AJE’s chief
strategic adviser for the Ameri-
cas. “Hosni Mubarak did in eigh-
teen days what I thought it would
take two years to do.” Walking
through the State Department,
Burman said, he sees his station
playing on virtually every com-
puter and television screen.21

Judea Pearl is a celebrated
University of California computer
scientist and cofounder of the
Daniel Pearl Dialogue for Mus-
lim-Jewish Understanding, cre-
ated to honor his son, the Wall
Street Journal reporter kid-
napped and beheaded in 2002 by
al-Qaeda terrorists in Pakistan.22

Since 2007, Pearl has been a
lonely voice on the left warning against Al
Jazeera’s legitimization. “Their unconditional
support of Hamas’s terror in Gaza, the Hezbollah
takeover in Lebanon, and the Syrian and Iranian
regimes betrays any illusion that democracy and
human rights are on Al Jazeera’s agenda”—he
wrote this year—“weakening the West is their
first priority.”23

March Lynch, a commentator on Arabic me-
dia, accurately noted, “There has been a switch
on the perception of Al Jazeera Arabic, simply
because right now, the U.S. and Al Jazeera Ara-
bic are more aligned in backing the democracy
movements ... It’s not like Al Jazeera or the U.S.
have changed that much. The issues have
changed.”24

READING BETWEEN
THE LINES

In 2006, months before going on air, Al
Jazeera English hired Dave Marash, a former an-
chor for NBC Nightline. But just as Marash’s ar-
rival lent the yet-unborn channel an aura of cred-
ibility, his departure two years later cast doubt on
whether AJE would be willing and able to dis-
tance itself from its predecessor’s worst practices.

“[T]he channel that’s on now—while excel-
lent, and I plan to be a lifetime viewer—is not the
channel that I signed up to do,”25 Marash said.
He recalled that after he was moved from anchor
to reporter, the channel’s roster included not a
single presenter with an American accent—a
choice Marash viewed as deliberate: “I took it
particularly amiss ... that their standard for jour-
nalism on Al Jazeera in the United States didn’t

Kessler: Al Jazeera

Al Jazeera’s coverage of U.S. involvement in Iraq betrays its
Islamist sympathies, referring to suicide bombings against
U.S. troops as “paradise operations” and replacing words
such as “terror” and “insurgency” with “resistance” or
“struggle.” It has also served as the mouthpiece for terrorists,
here displaying kidnapped American contract worker Jeffrey
Ake for propaganda purposes. Ake has never been found.

19  Aljazeera.net, Aug. 1, 2011.
20  Politico, Apr. 17, 2011.
21  Ibid.
22  Daniel Pearl Foundation, accessed Sept. 22, 2011.
23  Pearl, “A statement of observation concerning Al Jazeera.”
24  Politico, Apr. 17, 2011. 25  The New York Times, Mar. 28, 2009.



50 /  MIDDLE EAST QUARTERLY   WINTER 2012

seem consistently to be as good as their stan-
dards elsewhere.”26

Marash cited a series called Poverty in
America to illustrate what he described as AJE’s
underlying anti-Americanism. “The specifics of
the plan were so stereotypical and shallow that
the planning desk in Washington said that we
think this is a very bad idea and recommend
against it and won’t do it. And so the planning
desk in Doha literally sneaked a production team
into the United States,” he said. “This series re-
ported nothing beyond the stereotype and the
mere fact that there were homeless people living
on the street in Baltimore ... It was enough for them
to show poor people living in wretched conditions
in a prosperous American city and decry it.”27

Likewise, Marash said, an item on indigenous
Mexicans in Chiapas State blamed their impover-
ishment solely on the North American Free Trade
Agreement, papering over the knottier issues of
race, class, and relations between state and fed-
eral governments in Mexico. “So again, it was
really shoddy reporting,” he said.28

“When you speak to
presenters on CNN and
BBC, you’re usually
speaking to very serious
people who know the is-
sues,” an Israeli spokes-
person with extensive ex-
perience with the channel
told me. “When they ask
you a tough question, you
can presume it’s a tough

question that’s been thought about. On Al Jazeera
English, they can ask some tough questions, but it
often has the level of a campus debate.”29

RIGHT HOOK TO THE JAW

 Its failings notwithstanding, Al Jazeera En-
glish is leagues ahead of its Arabic analog in pro-

ducing news that meets the basic criteria of the
journalistic craft. AJE representatives’ failure to
convincingly explain that discrepancy—their
clumsy attempts to simultaneously tout the two
channels’ independence and their “shared vi-
sion”—is cause for concern.

“At the end of the day, we don’t share the
same editorial policies,” Ayman Mohyeldin, then
AJE’s Cairo correspondent, said in February.
“What we do share is the editorial code of ethics
and the same editorial vision as the network.”30

“Anyone who works at Al Jazeera English is
convinced that if you watch Al Jazeera English,
and if you watch and understand Al Jazeera Ara-
bic, you will be convinced that the journalism is
professional, that the quality of work is very high,”
said Mohyeldin, who left the network this sum-
mer for NBC News. “The only problem is that
very few people in the United States understand
Al Jazeera Arabic. They buy into a lot of the innu-
endos. Once they have that sense of fear, they
use that brush to paint Al Jazeera Arabic and Al
Jazeera English with it.”31

Abderrahim Foukara, the Arabic channel’s
Washington bureau chief, told the Council on For-
eign Relations,

The way the truth may be defined in the Arab
world, and associate it with Al Jazeera, is not
the way Americans, for example, would define
the truth and associate it with, say, CNN or
MSNBC or Fox. … Al Jazeera Arabic, be-
cause it is so connected to a turbulent part of
the world, the tone is different … it’s much
feistier … The broad majority of Arabs iden-
tify with the channel, not only in terms of
political coverage, but the nuances, the reading
between the lines.32

In truth, the bulk of AJA’s content has all the
nuance of a right hook to the jaw. The non-Ara-
bic speaker is immediately struck by the station’s

26  Brent Cunningham, “Dave Marash: Why I Quit,” Columbia
Journalism Review, Apr. 4, 2008.
27  Ibid.
28  Ibid.
29  Author telephone interview, Sept. 7, 2011.

An Israeli
spokesman said
that an Al Jazeera
appearance closely
resembles an
interrogation.

30  Nitasha Tiku, “Q&A with Ayman Mohyeldin, Al Jazeera
English’s Correspondent in Cairo,” New York Magazine, Feb.
11, 2011.
31  Ibid.
32  “Al-Jazeera: The World through Arab Eyes,” Council on
Foreign Relations, Washington, D.C., Feb. 17, 2011.



/ 51

frenetic tone and imagery, and a viewer with even
a moderate command of the language is likely to
be all the more taken aback.

THE FREEST OF SPEECH

At its birth, Al Jazeera Arabic had an immedi-
ate and profound effect on Middle Eastern me-
dia, ushering in a new form of antiestablishment
broadcasting in a region long dominated by state
propaganda. But while AJA was unusual in re-
porting stories some regimes did not like, it also
reported them in a way that reinforced rather than
undermined the region’s existing system of
ideas.33

The language of resistance and martyrdom
remains Al Jazeera’s mother tongue. In 2001, while
the “second intifada” raged, Fouad Ajami wrote,
“The channel’s policy was firm: Palestinians
who fell to Israeli gunfire were martyrs; Israe-
lis killed by Palestinians were Israelis killed by
Palestinians.”34 A decade on, little seems to have
changed—civilians are generally classified as
“martyrs” if killed in Iraq, Gaza, Afghanistan, or
any other Arab or Muslim locale. Elsewhere,
people killed are people killed.35

Where Al Jazeera differs from state-run me-
dia is in its allowance for free speech. AJA mar-
kets itself as a forum for the very freest of expres-
sion, “inviting anybody to come on the air and
say anything, often allowing perspectives that
lacked factual basis to go unchallenged,” accord-
ing to a recent profile in the American Journal-
ism Review.36

Yet even at Al Jazeera, free speech has its
red lines. In 1996, it was the first Arabic station
to let Israelis appear as on-air guests, often
speaking in Hebrew. Many viewers were stunned,
having never before heard an Israeli speak—

much less in his or her native language.37 Still,
the scope given to Israeli guests to express them-
selves was, and is, extraordinarily limited. An Is-
raeli spokesman who appears regularly on the
channel said that a typical appearance more
closely resembles an interrogation than an inter-
view. “We’re never invited to long interview
shows but always short interviews of three and a
half minutes,” he said. “They’re unwilling to en-
gage in a real dialogue, and instead use Israelis as
fig leaves.”38

American contributors often receive similar
treatment. A 2007 episode of the flagship talk show
The Opposite Direction
featured as guests Adam
Ereli, State Department
spokesman, and Mishan
al-Jibouri, who was iden-
tified as “head of the Rec-
onciliation and Liberation
Bloc” in the Iraqi parlia-
ment. When host Faisal
al-Qassem asked whether
the United States had in-
vaded Iraq to free its people or its oil, Jibouri
responded unchallenged, “It’s not just Iraqi oil;
it’s all Arab oil. They want to kill off indigenous
people and control their wealth.” When Ereli
begged to differ, the host cut him off: “The U.S. is
the biggest supporter of dictatorships. Aren’t you
ashamed to repeat these lies? Are you against
dictatorships? The U.S. created them with the CIA
and all these other people, lying to the world.”39

Qassem neglected to mention that Jibouri
was a cofounder of al-Zawraa, a now-defunct sat-
ellite station that specialized in gory segments of
insurgent attacks on U.S.-led forces, accompa-
nied by melodramatic musical scores and running
commentary by camouflage-clad anchors vow-
ing resistance until death.40

Kessler: Al Jazeera

33  Barry Rubin, The Tragedy of the Middle East (Cambridge:
Cambridge University Press, 2002), p. 213.
34  Ajami, “What the Muslim World Is Watching.”
35  See, for example, “Behind the Scenes with Al-Jazeera,”
Carnegie Council for Ethics in International Affairs, New York,
Apr. 15, 2002.
36  Sherry Ricchiardi, “The Al Jazeera Effect,” American Jour-
nalism Review, Mar./Apr. 2011.

37  Hugh Miles, Al-Jazeera: The Inside Story of the Arab News
Channel That Is Challenging the West (New York: Grove Press,
2005), p. 37.
38  Author telephone interview, Sept. 4, 2011.
39  Kristen Gillespie, “The New Face of Al Jazeera,” The Nation,
Nov. 26, 2007.
40  The Guardian (London), Jan. 15, 2007.

Al Jazeera’s
sectarian
impulse has been
moving closer to
garden-variety
Sunni Islamism.



52 /  MIDDLE EAST QUARTERLY   WINTER 2012

FROM SECTARIANISM
TO ISLAMISM

Al Jazeera’s detractors have long dismissed
the network as a vehicle for Doha’s foreign policy,
one driven by Sunni sectarianism and an overrid-
ing antagonism toward Iran.41 Voices critical of
Qatar’s government—the “worst in the region”
in tracking terrorist financing, according to U.S.
diplomatic cables published by WikiLeaks42—

are nonexistent in En-
glish or Arabic.43 In 2011,
both channels provided
only scant coverage of
the uprising in neighbor-
ing Bahrain—where a
downtrodden Shiite ma-
jority demanded greater
rights in the Sunni-led
kingdom44—and were

slow to cede airtime to the rebellion in Syria—a
leader of the “resistance bloc” against the United
States and Israel even if it is allied with the Shiite
hegemon in Tehran.45

Over the past decade, however, Al Jazeera’s
sectarian impulse has been moving ever closer to
garden-variety Sunni Islamism, a shift dramatic
enough to catch the attention even of the liberal
bulwark The Nation. In 2007, the weekly’s Kristen
Gillespie wrote that 9/11 “brought a new anti-im-
perialist and, many argue, a pro-Sunni Islamist bent
to the network ... The field reports are overwhelm-
ingly negative with violent footage played over
and over, highlighting Arab defeat and humilia-
tion. And there’s a clear underlying message: that
the way out of this spiral is political Islam.”

 “[I]t doesn’t take much viewing of the chan-
nel to discern a dual message,” Gillespie wrote.
“Sunni religious figures are almost always treated
deferentially as voices of authority on almost

any issue, and Arab governments as useless
stooges of the United States and Israel.”

In the words of Alberto Fernandez, then-
director for press and public diplomacy in the
State Department’s Bureau of Near Eastern Af-
fairs, “We see the unconditional support of Is-
lamic movements, no matter where they are: Leba-
non, Palestine, Iraq, Afghanistan. … How things
are covered, the prominence of things, what
words are used—sometimes you do see that very
clear Islamist subtext.”46

In 2002, Al Jazeera Arabic promoted Wadah
Khanfar—a reporter from the West Bank town
of Jenin widely believed to have close Muslim
Brotherhood ties47—from Iraq bureau chief to
managing director. Three years later Khanfar was
promoted to director general of the overall Al
Jazeera network, overseeing both language chan-
nels. On both occasions, he replaced relatively
secular-minded journalists.

Gillespie spoke with nine active and former
employees who described Khanfar as an Islamist.
“Everyone is complaining about the new trend
now—that the liberals, the secular types, the Arab
nationalists are getting downsized, and the Islamic
position is dominating the newsroom,” said a
former Baghdad correspondent. “From the first
day of the Wadah Khanfar era, there was a dra-
matic change, especially because of him selecting
assistants who are hard-line Islamists,” added
AJA’s former Washington bureau chief Hafez al-
Mirazi, who resigned a year after Khanfar’s arrival
to protest the station’s “Islamist drift.”48

For his part, Khanfar has dismissed the idea
that his perspective was in any way at odds
with those of the channel’s viewers. “Islam is
more of a factor now in the influential political
and social spheres of the Arab world, and the

41  Ricchiardi, “The Al Jazeera Effect”; The New York Times,
Jan. 30, 2005.
42  Financial Times (London), Dec. 5, 2010.
43  The New York Times, Jan. 30, 2005.
44  Time, May 24, 2011.
45  Michael Young, “The shameful Arab silence on Syria,” The
Daily Star (Beirut), Apr. 7, 2011.

46  Gillespie, “The New Face of Al Jazeera.”
47  Marc Lynch, “Al-Jazeera challenges: Pass the salt,” Abu
Aardvark, June 29, 2007. Lynch describes Khanfar as having
“always been seen as pro-Islamist.”
48  Gillespie, “The New Face of Al Jazeera”; Riadh Ferjani,
“Religion and Television in the Arab World,” Middle East
Journal of Culture and Communication, no. 1, 2010, pp. 82-
100. For more on Khanfar’s alleged Muslim Brotherhood ties
see “Analysis: Al Jazeera General Manager and His Muslim
Brotherhood/Hamas Background,” The Global Muslim Broth-
erhood Daily Report, Jan. 15, 2009.

Former employees
described
Al Jazeera’s
director general
as an Islamist.



/ 53

network’s coverage reflects that,” he
said. “Maybe you have more Islamic
voices [on AJA] because of the po-
litical reality on the ground.”49 Judea
Pearl put the channel’s agenda more
plainly: “I have no doubt that, today,
Al Jazeera is the most powerful voice
of the Muslim Brotherhood.”50

The Obama State Department
overturned the Bush administration’s
refusal to grant Khanfar a visa, and in
2009, he met with State, Pentagon, and
White House officials before embark-
ing on a speaking tour that included
the New America Foundation, Coun-
cil on Foreign Relations, and Middle
East Institute.51

Khanfar resigned as director gen-
eral in September of this year,52 follow-
ing the release of WikiLeaks cables
showing he had met with U.S. officials
and agreed to tone down Iraq war cov-
erage Washington deemed inflamma-
tory.53 The choice of Khanfar’s replace-
ment—an oil executive who belongs
to the ruling al-Thani dynasty—is yet
another sign that despite U.S. pressure
to privatize,54 Qatar intends to keep Al
Jazeera a wholly-owned family business.

THE PALESTINIAN
STREET

Given its Islamist sympathies, it is
unsurprising that the network sides heavily with
Hamas in its rivalry with the Fatah-led Palestin-
ian Authority (PA). “In Arabic, it’s unmistak-
able—Al Jazeera is not just pro-Palestinian, but

pro-Hamas,” the Israeli spokesman said.55 The
New York Times—which has pushed for AJE’s
inclusion on U.S. cable56—has conceded that
there is “little doubt” the Arabic channel por-
trays Hamas more favorably than its rivals.57

Polls show a remarkable 53 percent of Pales-
tinians use Al Jazeera as their primary news source
with Saudi-owned Al Arabiya a distant second at
13 percent. The way AJA covers any prospective
Israeli-Palestinian agreement will fundamentally
shape how such a deal is viewed—and whether it
is accepted—by the Palestinian public.58

When in 2009 Mahmoud Abbas agreed to
defer a U.N. Human Rights Council discussion

Kessler: Al Jazeera

If there was any doubt about Al Jazeera’s sympathies
and lack of neutrality, it was effectively laid to rest with
the channel’s coverage of the release of Samir Kuntar.
Kuntar had savagely murdered two Israelis in 1979,
including a 4-year old girl,  and had been jailed in Israel
since then. On his 2008 release in an Israel-Hezbollah
deal, Al Jazeera Arabic threw him a party: “Brother
Samir, we wish to celebrate your birthday with you,”
crowed the station’s Beirut bureau chief, hailing Kuntar
as a “pan-Arab hero.”

49  Gillespie, “The New Face of Al Jazeera.”
50  Pearl, “A statement of observation concerning Al Jazeera.”
51  Steve Clemons, “Wadah Khanfar: Pushing Reset on
America’s Relationship with Al Jazeera and the Arab World,”
Washington Note, July 25, 2009.
52  The New York Times, Sept. 20, 2011.
53  “9/17 Meeting with Al Jazeera Managing Director,”
WikiLeaks, posted Aug. 30, 2011; “PAO Meeting with Al Jazeera
Managing Director,” WikiLeaks, posted Aug. 30, 2011.
54  The Washington Post, Jan. 31, 2005.

55  Author telephone interview, Sept. 4, 2011.
56  The New York Times, Feb. 1, 2011.
57  Ibid., Jan. 28, 2011.
58  Noah Bonsey and Jeb Koogler, “Does the Path to Middle
East Peace Stop in Doha?” Columbia Journalism Review, Feb.
16, 2010.



54 /  MIDDLE EAST QUARTERLY   WINTER 2012

of the notorious Goldstone report on that year’s
Gaza offensive, Al Jazeera censured the PA presi-
dent for his “capitulation” to Israeli and Western
demands. The resulting public outcry nearly re-
sulted in Abbas’s resignation.59

Early this year, the
network published the
“Palestine Papers”—a
leak of 1,700 files encom-
passing a decade’s worth
of Israeli-Palestinian ne-
gotiations—prompting
commentators across the
Arab world to denounce
the PA leadership for
supposedly agreeing to
wide-ranging conces-

sions toward Israel. “The fact is that Al Jazeera
has never done the same against Hamas, and that
Hamas has never complained about Al Jazeera’s
coverage,” the Israeli spokesman said. “It’s al-
ways the Palestinian Authority that complains.”60

 ANTI-SEMITIC,
ANTI-ISRAEL

On Al Jazeera Arabic, anti-Israel sentiment
tends to bleed indistinguishably into anti-
Semitism. Erik Nisbet, a scholar of Arabic media at
Ohio State University, said the channel’s treat-
ment of extremists would be roughly akin to a
U.S. network giving airtime to the Ku Klux Klan.
American channels, he said, “would report on
them, but they are not going to do in-depth inter-
views or invite them to be on mainstream talk
shows, and let them say anything they want, but
Al Jazeera does.” According to Nisbet, there is
“no doubt” that anti-Semitism is woven into the
very fabric of AJA’s reporting.61

After 9/11, AJA presenters repeated, unchal-
lenged, a report that Jews had been tipped off not
to report to work at the World Trade Center that
morning. Contributors running the clerical,

jihadist, and guerrilla gamut blamed Jews for the
attacks and urged the United States to “get rid”
of its own.62 The summer before, an episode of
The Opposite Direction was dedicated to the
question, “Is Zionism Worse than Nazism?” Of
the 12,000 viewers who called in, 85 percent an-
swered in the affirmative, 11 percent saw both as
equally bad, and 2.7 percent ventured that Na-
zism was worse.63

Yusuf al-Qaradawi, host of Al Jazeera’s most
popular program, Shari‘a and Life, regularly
froths about the insidious character of Shiites,
Americans, and especially Jews.64 “Oh Allah, take
this oppressive, Jewish, Zionist band of people.
Oh Allah, do not spare a single one of them. Oh
Allah, count their numbers, and kill them, down
to the very last one,” he said on air in 2009.65

Elsewhere, Qaradawi praised Hitler’s treatment of
the Jews (“even though they exaggerated the is-
sue”) but stressed the führer’s regret at not fin-
ishing the job.66

THE KUNTAR AFFAIR

If there was a single incident that exemplified
the worst of Al Jazeera, it was the Samir Kuntar
affair—an appalling low for the network in both
languages.

In April 1979, a 16-year-old Kuntar left his
native Lebanon with three Palestine Liberation
Front comrades for a kidnap attempt in Nahariya,
northern Israel. Arriving by boat, they killed a
policeman before breaking into a randomly cho-
sen home. Kuntar took 31-year-old Danny Haran
and his 4-year-old daughter Einat hostage, then
brought them to the seashore to take them to Leba-

59  Ibid.
60  Ibid.
61  Ricchiardi, “The Al Jazeera Effect.”

62  “Requests to add Al Jazeera to the lists of eligible satellite
services for distribution on a digital basis,” Canadian Radio-
Television and Telecommunications Commission, July 15, 2004.
63  “Zionism and Nazism: A Discussion on the TV Channel Al-
Jazeera,” Middle East Media Research Institute (MEMRI), June
7, 2001, quoted in Rubin, The Tragedy of the Middle East, p.
213.
64  Lee Smith, The Strong Horse: Power, Politics and the Clash
of Arab Civilizations (New York: Anchor Books, 2010), p. 129.
65  “Sheikh Yousef Al-Qaradawi on Al-Jazeera Incites against
Jews, Arab Regimes, and the U.S.,” MEMRI, Jan. 12, 2009.
66  “Al-Qaradawi Praising Hitler’s Anti-Semitism,” MEMRI,
on YouTube, Feb. 10, 2009.

On Al Jazeera
Arabic,
anti-Israel
sentiment bleeds
indistinguishably
into anti-
Semitism.



/ 55Kessler: Al Jazeera

non. As a firefight erupted with Israeli troops
and police, Kuntar shot Haran dead before his
daughter’s eyes (drowning him in the sea for
good measure) before ending the girl’s life by
bashing her head against beach rocks, then
smashing it with his rifle butt. An Israeli court
also found Kuntar guilty of indirectly causing
the death of Einat’s 2-year-old sister Yael, who
suffocated during the kidnap attempt as her
mother, hiding in a bedroom crawlspace, des-
perately covered her mouth.67

Sentenced to four life sentences, Kuntar
never expressed remorse for his deeds, insist-
ing for decades that he had urged Danny Haran
to leave Einat at home, and that once at the
beach, the girl died by Israeli fire (the first claim
defies credulity; the second was refuted by
photographs that later emerged and unanimous
eyewitness testimony).68

When in July 2008, four days before his forty-
sixth birthday, Kuntar was released in an Israel-
Hezbollah deal, Al Jazeera Arabic threw him a
party. “Brother Samir, we wish to celebrate your
birthday with you,” said Ghassan Ben Jeddo, the
station’s Beirut bureau chief, playing master of
ceremonies. “You deserve even more than this,”
he said, hailing Kuntar—pudgy and bemused in
a mock military uniform—as a “pan-Arab hero.”69

While a live band tooted a martial medley,
food servers rolled out a cake adorned with im-
ages of terrorist leaders including Hezbollah’s
Hassan Nasrallah. Handing Kuntar a scimitar to
cut a piece, Ben Jeddo gushed, “This is the sword
of the Arabs, Samir.”70

Israel threatened to boycott the channel un-
less it apologized, and AJA’s director general
penned a letter admitting “elements of the pro-
gram violated Al Jazeera’s code of ethics” and
saying he had ordered steps be taken to ensure a
similar incident was not repeated. AJA’s deputy
editor later clarified that the channel had not ac-
tually apologized.71

“The gentleman involved was fully repri-
manded, and he no longer works for us,” Al Jazeera
English managing director Al Anstey said this
summer. “Clearly, that was taken very seriously.
That is not the channel I run. I would not have
run that … Action was taken immediately after
the show was aired.”72

It is unclear which “gentleman” received the
reprimand. Ben Jeddo stayed on as Beirut bureau
chief until this year when he resigned to protest
the network’s hard-hitting if belated coverage of
the Syrian crackdown. “The channel ended a
dream of objectivity and professionalism after Al
Jazeera stopped being a media source and be-
came an operations room for incitement and mo-
bilization,” he wrote in his resignation letter with
apparent seriousness.73

In English, Al Jazeera’s coverage of the event
was only marginally bet-
ter. In the lead-up to
Kuntar’s release, AJE aired
a segment from his home
village of Abieh in which
reporter Zeina Khodr de-
scribed Nahariya, a city
within Israel’s sovereign
borders, as a “settlement.”
After introducing Kuntar
by his full name, she
named him seven times by
his first name and not once by his last. Nowhere
did she mention the brutality with which Kuntar’s
victims were murdered.74

On Kuntar’s release, Lebanon-based reporter
Rula Amin effused that “in his hometown, Samir
Kuntar is received as a freedom fighter, and he
was received with a festive ceremony. A hero, even
to those who were not even born when he went
to prison.” Amin apparently found it more remark-
able that Kuntar’s admirers included young

67  The Jerusalem Post, June 16, 2008.
68  The New York Times, July 7, 2005.
69  “Al Jazeera Throws Party for Child Killer (Samir Kuntar),”
MEMRI, on YouTube, Aug. 22, 2008.
70  Ibid.

71  “Al-Jazeera Deputy Editor: We Didn’t Apologize for Kuntar
Festivities,” MEMRI, accessed Aug. 27, 2011.
72  The Jewish Week (New York), Aug. 9, 2011.
73  Ghassan ben Jeddo, Facebook page, accessed Sept. 22, 2011;
“Why Did Ghassan Ben Jeddo Resign from Aljazeera?” Beirut
Spring blog, Apr. 23, 2011.
74  “Samir Kantar’s family awaits his return,” Al Jazeera English,
on YouTube, July 15, 2008.

The AJA website
featured a map
of the Middle
East and North
Africa with every
country marked
except Israel.



56 /  MIDDLE EAST QUARTERLY   WINTER 2012

people than that an entire village, country, and
region should lionize a child murderer.

“A display of unity in Abieh,” she concluded,
“may be the start of reconciliation between
Hezbollah and Walid Jumblatt,” the Lebanese
Druze leader. As Amin would have it, the crux of
the story is not the inverted morals of Kuntar’s
reception but the prospect of that reception serv-
ing as a catalyst for Lebanese reconciliation.75

Only one AJE segment—by Sky News veteran
David Chater—included an explicit account of
Kuntar’s actions.76

“Al Jazeera English has hired some very
good people, but they’ve also got people who I
don’t think would be hired by other serious me-
dia outlets,” said one Israeli spokesperson. “Some
really try to be professional in a journalistic sense
and tell the story fairly. Others are ultimately driven
by an agenda, which is, of course, quite hostile to
Israel.”77

Perhaps as a result of the Kuntar episode, or
as part of its push into America, AJE appears lately
to be showing more caution in its coverage of
Israel. In July, its Inside Story series devoted a
full half-hour episode to the country’s cost-of-
living protests78 then did the same a week later
with guests including government officials and a
Ha’aretz columnist.79 In August, its Playlist se-
ries rebroadcast an April segment on Middle East-
ern heavy metal bands featuring acts from Iran,
Dubai, Lebanon—and two from Israel.80

Hours of watching AJA in July and August
for this article produced not a single similar hu-
man-interest story on Israel in Arabic. Instead,
during the months that the Arab revolutions raged,
the AJA website featured a map of the Middle

East and North Africa with every country marked
except Israel. The Green Line demarcating Israel
and the West Bank appeared, but beside it was
the single word “Palestine.”81

HOPES DASHED,
WINDOWS SMASHED

Four years ago, Judea Pearl expressed hope
that Al Jazeera might “learn to harness its popu-
larity in the service of humanity, progress, and
moderation.”82 At that time many analysts be-
lieved the network represented democracy in its
infancy, and “you don’t slap an infant on the wrist
before it learns to stand on its feet.”83

“In 2007, I was still hoping that Al Jazeera will
become a force for good,” he recalled earlier this
year. “Unfortunately, the opposite has happened.
Al Jazeera’s popularity and general acceptance in
the West has emboldened its management to take
an even harder anti-Western stance.”84

“Today, we have much deeper concerns with
Al Jazeera—it is no longer a clash with journalis-
tic standards but a clash with the norms of civi-
lized society,” Pearl wrote. “Our charming infant
is smashing windows now and poisoning pets in
the neighborhood—a slap on the wrist is per-
haps way overdue.”85

As Al Jazeera English expands into the
United States, it will need to choose one of three
options. The first is to continue its present gam-
bit of declaring a common “vision” with its par-
ent channel while hoping the latter’s indiscretions
somehow do not reflect poorly on itself. The sec-
ond is to pressure that same out-of-control kin to
pull its act together, lest it once again cast doubt
on the character of both. Failing that, Al Jazeera
English will have but one alternative: to categori-
cally and unequivocally cut its own cord.75  “Samir Kuntar returns home,” Al Jazeera English, on YouTube,

July 17, 2008.
76  “Israel’s deal with Hezbollah,” Al Jazeera English, on
YouTube, June 29, 2008.
77  Author telephone interview, Sept. 7, 2011.
78  “Has the Arab Spring arrived in Israel?” Al Jazeera English,
Aug. 1, 2011.
79  “In Israel, ‘It’s the economy, stupid,’” Al Jazeera English,
Aug. 8, 2011.
80  Rebroadcast of “Rocking the System,” Al Jazeera English,
Apr. 20, 2009 segment.

81  Aljazeera.net, accessed Aug. and Sept. 2011.
82  Pearl, “Another perspective, or jihad TV?”
83  Judea Pearl, “Al-Jazeera and the Glorification of Barbarity,”
The Jewish Journal, Aug. 20, 2008.
84  Pearl, “A statement of observation concerning Al Jazeera.”
85  Pearl, “Al-Jazeera and the Glorification of Barbarity.”


